TÅGLUFFEN DEL 2 - Amsterdam

PUBLICERAD 2014-11-19 @ 19:39:26 I -RESOR

Dags för nästa del av det stora äventyret i Europa! Tåget från Bremen tog oss på några timmar till Amsterdam och vi var framme på kvällen. Bodde gjorde vi på ett HiHostel vid Vondelpark som var helt okej men svindyrt för att vara vår budget... men mer om sådant i den kommande Tågluffsguiden! Här är vårt besök i Amsterdam!
 
 
Amsterdam är så himla drömmigt med sina otaliga kanaler, snea hus och gränder. Tipsar verkligen om att åka hit, speciellt på våren då det nog är fint med alla tulpaner och definitivt mindre turister....
 
Det var galet mycket turister i Amsterdam i början av Augusti, vi ville till exempel jättegärna gå på Anne Franks hus men kön var flera gator lång så vi gav upp. Samma sak till alla konstmuseer (om man gillar konst är amsterdam the place to be).
 
 
Någonstans i staden finns alltid dessa bokstäver "I amsterdam", här är vid muséeparken.
 
 
Första dagen upptäckte vi amsterdam till fots (okej det gjorde vi överallt vi var men ändå) och tittade på snea hus, åt stroopwaffle och satt vid kanaler och tog det lungt. Såg även Red Light District (lite ett måste) vilket var fruktansvärt samt kände en ständig cannabislukt ÖVERALLT. Men annars var allt supernajs.
 
 
Det finns så mycket mysiga butiker i Amsterdam och önskar att jag kunde köpt med mig saker hem (vilket tyvärr är ganska omöjligt när allt man äger måste få plats i ryggsäcken man bär på ryggen). Här är en med en massa coola affischer.
 
Till middag andra kvällen åt vi falafel och den var typ topp tio bästa sakerna jag ätit någonsin plus billigt!!! Man fick plocka ihop sin egen på en falafelkedja som fanns lite överallt.
 
Skymning i amsterdam och livet var prettyyyy good just då.
 
Sista dagen i amsterdam började vi med att upptäcka Vondelpark. Den var mycket större än vad vi trott och där gick vi runt på morgonen bland alla lummiga broar.
 
 
Hittade bästa klätterträden som hängde ut över en kanal, här har vi Lisa!
 
 
Och här mig, weey första bilden på mig. Vilket jag är glad för, för var ständigt svettig och äcklig under denna resa. Men det hör ju till en tågluff.
 
Sen gick vi in till stan, strosade runt igen, gick in på fina antikvariat och såg på katter liggandes på fönsterbräden.
 
Lunchade gjorde vi på en undangömd bänk vid kanalen, och till höger är Lisa så där allmänt fab som hon alltid är.
 
 
Vi besökte också en blomstermarknad som troligen är finare på våren, men här är i alla fall taket till ett av stånden. 
 
 
Drömbil. Men ändå viktigare - cyklarna bakom. Amsterdam är cykelstaden nummer ett (på delad förstaplats med Köpenhamn) och det är ju asbra! Skulle lätt kunna tänka mig att bo här någon gång i livet.
 
 
Sen avnjöt vi en last supper på ett nudelställe och så var det dags att bege sig till tågstationen för att hoppa på nattåget mot Schweiz!!!

Kommentarer
Postat av: Fredrika

Du gör November värt att överleva för mig

2014-11-19 @ 22:18:56
Postat av: Anonym

Vilka härliga inlägg, superfina bilder!

2014-11-20 @ 18:33:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag :D
RSS 2.0