TÅGLUFFEN DEL 1 - Köpenhamn och Bremen

PUBLICERAD 2014-11-17 @ 18:13:18 I -RESOR

Jag vet att jag dröjt länge med det här. Har bara inte riktigt haft orken. Men så tog jag tag i alla bilder och äntligen kan ni få ta del av min tågluff!!!! Tänkte också eventuellt göra en tågluffsguide eftersom att vi letade efter sådana som tokingar innan vi åkte men hade svårt att hitta några. Men, låt oss inte gå i förväg, nu fokuserar vi istället på första delen av resan!

Den 31 juli började resan och vi vinkade av alla familjer på Gävles centralstation för att ta tåget till Köpenhamn! (Med diverse byten i både Stockholm och Malmö)

Framme!!!!!

Första kvällen åt vi hämtmat i en park, gick runt och tittade i staden och konstaterade att Köpenhamn är ganska fint. Här har vi mina färdkamrater - Lisa, Fredrika och Nicole.

Dagen efter var det turistande på schemat.

Vi var så glada att vi äntligen var iväg! Och se så fint det var!

Vi knatade också ned för strøget, besökte Christiania, vilade i parker (Kungliga Parken är en bra picknikpark), gick runt i solen -  Köpenhamnsturistande utan pengar helt enkelt.

Obligatorisk turistbild - vi poserade vid Nyhavn (ska föreställa Älgar, vår genomgående gruppbild från varje ställe under resan) och åt lunch vid kanalkanten.

Olidligt tidigt morgonen därefter (runt fem) kånkade vi på våra ryggsäckar genom Köpenhamn för att ta oss till tågstationen. Nicole skulle hem och vi till Tyskland.

Här har ni några morgontrötta backpackers (aka vi) på Köpenhamns centralstation. Sen bar det iväg mot Bremen!

Efter några timmar på tåget, som bland annat i sin tur åkte med en färja en bit, kom vi till nästa stopp, Bremen! I Bremen träffade vi fina Sonja som vi bodde hos! Hon gick på våran skola som utbytesstudent förra året så nu passde vi på att hälsa på! Det var superkul, och häftigt att se en vanlig stad i Tyskland (med en lokalguide dessutom). Första kvällen klädde vi upp oss och åkte till centrum för att se staden på kvällen.

Dagen efter var det att se Bremen på schemat! (Vi var överlyckliga över att ha sovit i en skön säng hemma hos någon istället för vandrarhem. Och lägg väl märke till att vi endast varit ute i TRE nätter hittils...) Här i den äldre delen av Bremen.

Alltså kolla vad fint!!! Bremen är mer än 1200 år gammal och har i historien varit en av de främsta handelsstäderna i Tyskland. Torget här är t.ex. med på unescos världsarvlista.

Det är också en jättekänd saga av Bröderna Grimm som utspelar sig här, och som drar massvis med turister men som vi aldrig hade hört talas om - Statsmusikanterna från Bremen. Om man lade mynt i brunnen på vänstra bilden kunde man höra djuren som sagan handlar om.

Vi vandrade runt i staden, åt klubbor och hade det allmänt bra! På eftermiddagen sa vi hejdå till Sonja och satte oss på tåget till Asterdam! Fortsättning följer...