DAG TVÅ I PARIS

PUBLICERAD 2014-04-21 @ 16:58:12 I -RESOR

På fredagsmorgonen var vi inte så utvilade, men glada ändå, så vi tog tåget till Versailles! Vi börjar med den obligatoriska gruppbilden på slottets framsida.
 
Och så lite hoppbilder! (också obligatoriskt ju...)
 
Slottet var väldigt vackert, med många överdådiga rum i guld och sammet.
 
Och turistfyllt! Här är Lisa och jag.
 
Efter en lång rundvandring i slottet och lunchande gick vi ut på baksidan och blickade ut mot den gigantiska trädgården som definitivt är finare när träden står i blom.
 
Vilade fötterna på trappan.
 
Vi köpte mjukglass och gick ner längs den långa trädgårdsgången mot dammen. Här är fina Lisa.
 
Och resten av gänget såklart! 
 
Vi gick ner till vattnet där vi tog det lungt i någon timme, Fredrika skrev lite dagbok och vi andra bara njöt av solen och trädgården.
 
Sen blev det dags att skynda oss tillbaka mot Paris centrum igen, för ett besök på Louvren!
 
Hejdå Versaille och Hej Louvren!
 
Jag och Fredrika bokstavligen sprang genom Paris för att hinna till den bestämda tiden då vi skulle träffa resten av franskagruppen vid Louvren. Och mot all förmodan hann vi!!! Var därför tvungna att ta en segerbild.
 
Louvren är gigantiskt och vi irrade runt där någon timme, tog selfie med MonaLisa och satte oss sedan på ett café för vi klarade inte av mer kultur på en dag. Rekomenderar starkt att inte ta Versailles och Louvren på samma dag för det blir bara för mycket...
 
Jag utanför pyramiden, och de andra innuti senare på kvällen. Det han bli kväll under tiden vi var i underjorden, så vi åkte till stan för att gå på restaurang och åt sedan efterrätter på Champs-Élysées. Det ni!
 
Slut på dag två! Sammanfattning: vi var för trötta och det var för mycket kultur men annars: en riktigt bra dag (kan det bli någonting annat i Paris). Versailles var min favoritgrej på hela resan tror jag, och nån timme på Louvren var alldeles för kort tid (ett talesätt är att man kan spendera en livstid på louvren utan att hinna se allt). Resten av resan kommer så småning om!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag :D
RSS 2.0