SOMMARLÄSNING

PUBLICERAD 2013-07-15 @ 17:30:00 I Böcker

 
Kan nu pricka av två böcker från min stora to read lista
 
Kampen om Järntornen aka a Game of Thrones skriven av George R.R. Martin var hur bra som helst trots att jag i princip visste vad som skulle hända efter att jag har sett serien. Jag svek mig själv lite efetrsom att jag läste den på svenska men jag lånade den från biblioteket och det var typ tolv personer i väntekö före mig på den engelska versionen så jag lånade den på svenska istället. Välskriven, lagom mycket miljöbeskrivningar och sånt till skilldnad från Sagan om Ringen böckerna då dem är sega och tröttsamma med mycket miljöbeskrivningar och detaljer. Det enda jag inte gillade var att alla karaktärer jag gillar var mycket mycket mycket yngre i boken än i serien. Typ t.ex. Daenerys Targaryen som är tretton i boken eller Jon Snow som är fjorton och så vidare. Så definitivt ett boktips!
 
Jane Eyre skriven av Charlotte Bontë är en helt annan genre än  Kampen om Järntronen. Det är en romantisk livsberättelse skriven på artonhundratalet om en flicka under samma tid. Ja, den är bra. Otroligt välskriven men jag blev besviken. Jane Eyre börjar som en stark och intressant karaktär men jag förlorar intresset för henne allt mer jag läser och hennes år på internat tar bort dem intressanta dragen hon tidigare haft. Hon är fortfarande en stark kvinna som vågar stå upp mot aktoriteter, men när hon själv väljer att inte vara med hennes livs kärlek för att det tydligen bryter mot guds vilja och bibeln suckar man som läsare. Men samtidigt är den så otroligt mycket bättre än vår tids skrivna kärlekshistorier, trots att boken inte innehåller några passionerade scener eller djärva händelser vilket nog beror på tiden då boken var skriven. Den är förutsägbar men som sagt, så mycket bättre än många andra moderna böcker. En riktig klassiker som man måste läsa åtminstone någon gång!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag :D
RSS 2.0