SOMMARFRUKOST

PUBLICERAD 2013-06-16 @ 15:37:00 I Mat

 
Att äta frukost på sommaren måste vara det bästa som finns. Man behöver inte stressa eftersom att man är ledig, hinner till och med baka som jag gjorde idag, man äter frukost vid lunchtid (i alla fall jag) och det är alltid så ljust och fint ute så man kan sitta vid köksbordet eller ute och bara njuta. Gjorde scones idag med ett jättegott recept som jag tänkte dela med mig av:
 

Leilas scones

  • 7 1/2 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk salt
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1/2 dl råsocker
  • 125 g kallt smör
  • 1 ekologiskt ägg
  • 2 dl mjölk
  • Ägg, mandelsmån och råsocker till pensling
  1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.
  3. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. 
  4. Vispa samman ägg och mjölk.
  5. Blanda vätskan och de torra ingredienserna till en deg. 
  6. Platta ut degen till en längd, cirka 3 cm tjock, på mjölat bakbord och skär den i trekantiga bitar eller stansa ut ringar.
  7. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån och råsocker.
  8. Grädda dina scones gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.
ät med smör, ost och hallonsylt
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag :D
RSS 2.0